neSOS. Cal estar adaptat per sobreviure.

neSOS és un projecte de gamificació per mitjà del qual treballem el mètode científic i la seva aplicació al disseny experimental amb els alumnes de 3r d’ESO.

El projecte engega amb la projecció d’un vídeo on s’introdueix un fil argumental de misteri: el volcà de l’illa de Tristan da Cunha ha entrat en erupció i misteriosament ha mort tota la població insular. Els alumnes adopten el rol de tripulants de diferents vaixells que en el moment de l’erupció navegaven per mars propers als de l’illa i tenen la missió ara de sobreviure i resoldre el misteri de la tràgica erupció. El projecte es divideix en tres fases separades en el temps i distribuïdes trimestralment (supervivència, investigació, resolució) i el desenvolupament de la història depèn exclusivament de les decisions (sovint amb esperit cooperatiu) que prenguin els membres de cada vaixell amb els seus recursos, el coneixement i la informació de què disposin. El professor ha d’anar dibuixant un argument coherent amb les decisions dels alumnes tal com ho fa un màster en un joc de rol.

En cadascuna de les fases del projecte cada grup haurà de contestar una pregunta relacionada amb l’objectiu de la fase i que requerirà el disseny i l’execució d’un experiment senzill, així com la posterior presentació dels resultats i les conclusions a la resta de companys/supervivents dels altres grups.

Característiques

  • Matèria: Biologia i Geologia
  • Nivell: 3r d’ESO
  • Organització: grups de 3-4 alumnes (diferents en cada fase)
  • Temporització: 15 hores

Materials

*Recordeu que els materials d’aquest projecte estan disponibles gratuïtament amb finalitats educatives, però en cap cas s’autoritza el seu ús amb una finalitat lucrativa.