ARTICLES D'OPINIÓ, CULTURA, ESO, Portada

UN CURTMETRATGE SOBRE EL BULLYING

A la classe de valors de 3r d’ESO s’ha estat treballant al voltant del tema del bullying mitjançant un curtmetratge sobre aquest tema. Aquí us deixem un parell de les reflexions sobre el vídeo.

REFLEXIÓ DEL CURTMETRATGE

“COLGADO”

Fa uns dies a l’assignatura de Cultura i Valors els alumnes de 3 d’ESO van veure un curtmetratge anomenat “Colgado”.

Unes alumnes d’aquest curs varen fer una molt bona reflexió, posant-se en la pell dels personatges principals del vídeo.

ENS POSEM EN LA PELL DE LA VÍCTIMA:

En part creiem que hi ha altres maneres d’acabar amb el bullying; per exemple, parlar amb un adult o un professional, tot i que a vegades no és fàcil. Però d’altre banda també entenem d’alguna manera la forma d’actuar de la víctima, ja que potser és molt complicat superar-ho i és possible que et quedi un trauma.

ENS POSEM EN LA PELL DE L’ASSETJADORA:

Nosaltres creiem que ella no se n’adona de la gravetat dels seus actes encara que passin coses fortes com el suïcidi i la mort d’una persona.

Potser no ho vol reconèixer perquè pensa que les idees contràries a les seves estan malament, i que ella sempre té raó.

CANÇONS CONTRA EL BULLYING

A continuació us presentarem una cançó que tracta en contra del Bullying. És titula  Bully  i es del grup de música anomenat Shinedown.

Aquesta cançó tracta sobre els sentiments dels nens que tràgicament es suïciden com a resultat de patir assetjament escolar. A més a més, la cançó explica les experiències personals en detall que han patit els components del grup.

Shinedown, amb aquesta cançó ens vol fer veure que sempre hi ha una manera d’aixecar-se i superar-ho.

Irune Suñe, Elsa Piera, Marta Castany i Laia Salamó

Reflexió sobre el vídeo:

En el vídeo es pot veure clarament que en l’acte del assetjament escolar no afecta només negativament a la víctima sinó que, en aquest cas, també pateixen les ‘agressores. Òbviament no els afecta de la mateixa manera, però en aquest cap de les dues parts en surten beneficiades.

L’acte del bullying pot aparentar un fet molt simple i inofensiu, però pot arribar, en cas extrem, al suïcidi com a aquest cas. Això reflecteix perfectament la gravetat que algú sigui assetjat a l’escola. També creiem que és important el fet d’aturar i detectar aquest assetjament i conjunt d’injustícies tan aviat com es pugui ja que, com més temps passi, més greu pot ser el problema i més grans poden ser les conseqüències. Hi ha moltes vegades que, els mateixos agressors tenen problemes familiars, o socials i ho paguen, descarreguen la seva ràbia i castiguen a algú que aparentment és més dèbil, la víctima. Llavors, primer de tot, que algú tingui problemes interiors o exteriors no és motiu per fer-li la vida impossible a una altra persona, i també, un altre dels problemes és que al final es forma una cadena: un agresor que ho ha passat malament li fa la vida impossible a un altre i llavors la víctima es converteix en un agresor/agressora i busca a la següent víctima de la cadena. Amb això recalquem que s’ha d’aturar com més aviat millor, perquè la cadena no se segueixi efectuant. També creiem que els observadors fan molt mal a la víctima, ja que com no actuen ni fan res, està permetent que l’acte del bullying se segueixi efectuant, i d’alguna manera, li estan donant el seu suport a l’agressor o agressors.

També hem de dir que creiem que aquest conjunt d’atacs verbals o físics no només poden passar a l’escola, sinó que també és trobar a la feina o a la mateixa casa.

Creiem que ningú, i absolutament ningú, es mereix aquest tipus de situació o menyspreu per qui és, com actua, com vesteix o inclús el seu color de pell o sexe.

Que les noies acabessin la vida d’una altra és extremadament greu, i és inadmissible oblidar o fugir del problema, com diu una de les noies, o riure se’n d’ell, com fa una altra.

Creiem que la millor reacció de les tres noies ha sigut la de la rossa que parlava amb la seva parella, ja que ha decidit actuar, en lloc de fugir o ignorar el problema. En aquest cas creiem que s’ha d’admetre el que van fer malament, per assumir les conseqüències i no tenir aquest sentiment de culpa per haver matat a una altra persona dins seu per la resta de la seva vida.

Les idees principals que ens transmet el vídeo són: pensar abans d’actuar, que no és una broma, que no val la pena i actuar davant dels problemes, no ignorar-los o riure d’ells.

Cançons que tracten el tema del bullying:

Sody – The Bully (Official Video)

Aquesta noia escriu la cançó basant-se en la seva experiència personal amb el bullying, ja que en va patir de petita. Creiem que és maco que hagi superat el trauma infantil i que hagi plasmat els seus sentiments i anècdotes a una partitura amb una lletra que transmet el missatge que vol donar.

En una entrevista va dir: “Vaig escriure The Bully mentre reflexionava sobre com em sentia assetjada a l’escola. Per la meva prudència, necessitava trobar el positiu en una situació negativa per acceptar el que havia passat i seguir endavant. Vaig trobar la meva manera de curar-me en la lírica: “M’alegro que m’hagi passat a mi i no a tu” i espero que ajudi els altres a trobar també la seva força interior”

Ariadna Ruiz