ESO, MEDI AMBIENT, Portada, SALUT

ESTUDI SOBRE EL CO2 A UNA CLASSE DE 3r D’ESO

Per tal de no accelerar el traspàs del virus, necessitem tenir els espais tancats ben ventilats. Tenint en compte això, analitzarem el CO2 (diòxid de carboni) de tal manera que puguem saber si l’aula està ben ventilada o no. Per fer aquesta anàlisi, cal tenir en compte que aquestes aules tenen unes finestres encarades al Sud. Tenint en compte això, es pot afirmar que la ventilació en totes les aules en què s’hi doni aquesta condició tindran una ventilació si més no semblant a la d’aquesta aula. Al contrari, les aules que no es troben orientades de la mateixa manera segurament no tindran una ventilació com aquesta.

Perquè s’ha decidit analitzar el CO2:

Com no podem detectar si hi ha presència de virus SARS-CoV-2 a l’aula, el que farem serà mesurar si l’aire de l’aula es va renovant perquè, en cas hi hagi presència d’aerosols amb aquest virus, no es quedin a l’aula. Farem una mesura indirecta amb el nivell de CO2 que hi hagi a l’aula provinent de la nostra respiració que entenem que serà proporcional al d’aerosols (contaminats o no) que també produïm nosaltres.

Analitzar els nivells de CO2 a l’aula de manera que quan faci fred i no puguem deixar obert, sabem quant triga a pujar, quanta estona necessitem tenir obert perquè torni a baixar… També s’ha fet per ventilar l’aula de manera més eficient, ja que des de l’escola van pensar que era necessari fer-ne una anàlisi de la ventilació de les aules per tal de no afavorir el traspàs de virus.

Raons per una bona ventilació:

El CO2 no només és un gas que no és respirable per nosaltres (és a dir, que si tan sols hi hagués CO2 en una sala hermètica ens ofegaríem per la manca d’oxigen),  sinó que també té efectes negatius en l’estudi i la concentració dels alumnes d’aquella aula. A part, l’aire es nota més carregat, i fer classes es pot tornar feixuc i produir mal de cap. Una mala ventilació afavoreix a l’intercanvi de virus entre la gent que hi és a dins, ja que la respiració desprèn aerosols de saliva i el virus pot ser allà. Per aquestes i moltes més raons són per les que cal tenir una bona ventilació de l’aula.

Anàlisi de dades obtingudes:

En aquest gràfic podem observar que obrin més o menys dos pams a la part posterior de les finestres (tant davant com darrere) Els nivells de CO2 es mantenen estables i que com a mínim tenim un nivell de 430 ppm a l’aire amb el qual ventilem doncs la línia més plana és de quan l’aula era buida.

En aquest gràfic podem observar que el sensor és molt sensible, ja que mesurar cada menys temps els nivells de CO2 a l’aire són més irregulars. L’ascens més gran i més important del gràfic es va donar en tancar la porta perquè l’aire no podia crear un corrent per sortir. Per tant, el que es pot dir és que la ventilació de l’aula és dolenta si la porta és tancada. També podem veure que el sensor és molt sensible perquè si algú s’hi acosta sense mascareta. A les diferents proves fetes, hem descobert que triga a pujar aprox. 15 min des dels 560 ppm als 1036 ppm.

Hem calculat que en baixar triga aproximadament 5 minuts si ens trobem a 1000 ppm i 10 min si estem a 1500 ppm.

Concloem per tant que tenir una ventilació bona de la classe depèn de diversos factors:

• Porta oberta
  • finestres obertes (mínim 1 pam)
  • com més gent a la classe més curta seran els intervals en els quals estigui tancat

També és important tenir en compte que vivim una pandèmia per tant és molt important prendre les màximes precaucions per evitar el traspàs del virus.