INTERÈS

VIDEOCONFERÈNCIA AMB JOAN MANEL OLLER

QUI ÉS?

Joan Manel Oller va néixer el 1965 a Terrassa i va ser alumne de l’escola Tecnos tota la seva vida junt amb la Lali Cases, professora de secundària a la Tecnos. Va estudiar per ser historiador, però un amic seu que treballava a Món de Terrassa li va comentar si volia treballar amb ell. En Joan va accedir i actualment treballa com a periodista.

ENTREVISTA:

El 22 d’octubre del 2020 en Joan va tenir una entrevista des de zoom amb nosaltres, els estudiants de 3r d’ESO. Estàvem  treballant en un projecte sobre el diari digital i vam aprofitar aquesta oportunitat per fer preguntes sobre l’estructura i les principals característiques que tenen.

Va comentar-nos que durant la seva carrera, mai s’ha quedat sense idees perquè és un treball de vint-i-quatre hores i sempre que succeïa algun fet rellevant, ell havia d’estar pendent per així poder apuntar-ho.

Va explicar-nos perquè el diari digital “és millor”. Deia que com el diari de paper triga un dia a ser publicat, és impossible assabentar-se de les notícies més recent just en el moment en què succeeixen o poc després, fet que els diaris digitals sí que permeten. Amb el digital tot és instantani i a més a més, es poden afegir altres medis, com vídeos, que permeten al lector tenir una idea més clara sobre què explica la notícia.

Segons Joan Manel, un mètode essencial perquè la gent llegeix-hi aquest tipus de diaris són les xarxes socials. El fet que la generació d’ara les utilitzi molt més, va portar als diferents diaris digitals a crear les seves pròpies. En el cas del diari en el qual ell treballa, tenen fins a 5 plataformes diferents com Twitter, Instagram i Facebook. Això provoca que els escriptors del diari digital hagin d’estar molt atents a publicar les novetats a totes les seves plataformes disponibles tant abans com sigui possible.

Una de les preguntes que ens va respondre va ser: “que és el que la gent llegeix més?”. Ens va dir que existeixen uns selectors, els quals calculen tot el que la gent mira, d’aquesta manera sempre sap què interessa més als lectors. La resposta a la pregunta, però, ens va sorprendre bastant. El que més es llegeix són les necrològiques. Després els successos (cosa que a en Josep noli agrada massa, però igualment ho fa), i llavors història.

Ens va dir algunes característiques perquè el nostre diari pugui ser més entretingut. La primera va ser que les notícies han de ser atractives i sempre han d’estar acompanyats d’una imatge rellevant i cridanera. A l’hora d’escriure’l, s’ha de tenir en compte a qui va dirigit el missatge que vols donar i a més ha de constar d’un titular que capti l’atenció Els paràgrafs han d’estar organitzats per idees i acompanyats per un petit subtitul.  Però ens va dir que si ets periodista no pots escriure alguna notícia posant a favor o en contra d’ella, “el més important és ser honest i explicar exactament el que va passar.”