ARTICLES D'OPINIÓ, CIÈNCIA, INTERÈS, MEDI AMBIENT

NO HI HA UN PLANETA B

Cada 24 d’octubre se celebra el Dia Internacional contra el Canvi Climàtic, amb l’objectiu principal de fer reflexionar  la societat sobre els greus canvis que està patint el planeta Terra i les terribles conseqüències que patirem si no ho frenem a temps.

Els experts asseguren que el canvi climàtic és una realitat, i que si no prenem mesures urgents, el nivell del mar pujarà, i el 2050 la vida a la Terra serà molt diferent de la que és actualment. A més a més, l’Eurocambra de la Unió Europea ha declarat l’estat d’emergència climàtica, això significa que realment han augmentat els fenòmens meteorològics extrems i el nombre d’espècies en risc d’extinció, entre altres conseqüències.

Tanmateix, encara tenim marge per actuar i pal·liar els seus efectes. És necessari posar en marxa un pla d’actuació que permeti frenar el canvi climàtic.

L’educació en relació amb la sostenibilitat i  el medi ambient a les aules cada cop té més importància. Cal traslladar el missatge que hem d’actuar  urgentment en contra del canvi climàtic a tots els estudiants de totes les edats, i que aquests prenguin consciència i reflexionin sobre aquesta realitat.

Amb aquest progressiu deteriorament del planeta, cada cop és més important la tasca de les famílies i els docents a l’hora d’ensenyar als més petits i als joves a ser respectuosos amb el medi ambient. Per això a continuació us proposem llibres, documentals i jocs de taula  per ajudar, facilitar i dinamitzar aquest aprenentatge.

És una bona idea començar a documentar-se a través de la literatura. Els llibres que s’esmentaran a continuació expliquen en què consisteixen i quins són els efectes del canvi climàtic, perquè és crucial intervenir i com podem ajudar des de casa.

– Bajo un cielo blanco – Elisabeth Kolbert: El llibre ens explica el desafiament als que s’enfronta la humanitat per intentar canviar els efectes d’una crisi ambiental que ha perdurat durant dècades. Biòlegs, enginyers i físics ens explicaran algunes de les solucions per poder ajudar al clima.

– Huellas: en busca del mundo que dejaremos atrás – David Farrier: En aquesta obra, l’autor combina història, ecologia, literatura, ciència i filosofia i vol aconseguir que la gent reflexioni sobre com la societat actual serà recordada per les altres generacions. L’explotació de recursos naturals i noves alternatives per salvar el planeta seran dos dels principals temes dels quals ens parlarà el llibre.

A continuació, els documentals que us recomanem tracten sobre els problemes relacionats amb el medi ambient i la contaminació. Aquests mostren la realitat actual als alumnes de diferents nivells educatius.

• Lemon: aquest té el format d’un curtmetratge animat i busca conscienciar sobre la presència de plàstics als oceans, i el perill d’aquestes deixalles pel cicle de la natura. La història es basa en tres personatges protagonistes: una tortuga, una gavina i un pollet, que procuren influenciar en la protecció del medi ambient.
  • Antes que sea tarde: és un documental presentat per National Geographic, en el qual es presenten les conseqüències del canvi climàtic i s’ofereixen diverses perspectives, per part de professionals de la ciència i la política,  de com solucionar aquesta crisi que afecta a tots els continents. Està destinat sobretot als alumnes de secundària, batxillerat i adults.
  • Hielo en llamas: aquest és un documental protagonitzat per l’actor Leonardo DiCaprio, en el que es presenten diverses solucions per disminuir i alentir la crisi ambiental que estem patint. En aquest s’hi mostra una perspectiva real de l’actualitat del planeta i tracta de conscienciar sobre el perill d’aquesta crisi climàtica.

Finalment, us mostrem uns jocs de taula destinats als més menuts de la casa. L’objectiu és que els infants aprenguin el concepte del reciclatge i a conèixer més sobre els animals, la natura i els problemes ambientals que estem patint actualment. Amb aquests jocs els estudiants d’Infantil i Primària podran adquirir consciència ecològica i podran donar els seus primers passos cap al respecte a la biodiversitat.

• Miniland – Duos Respeto al Medioambiente: aquest joc és un conjunt de deu trencaclosques en els quals s’han d’ajuntar dues peces similars. Una de les dues peces inclou un dibuix en el qual hi ha dibuixat un fet que perjudica el planeta Terra amb una emoticona amb la cara trista. I l’altra peça conté un dibuix amb una acció responsable respecte als problemes ambientals, amb una cara somrient. Aquest joc pot estar destinat a totes les edats, a partir d’Educació Infantil.

• Animales y naturaleza: Aquest joc inclou un total de 96 cartes amb 380 preguntes diferents i un taulell en el qual jugar. La dinàmica és ben senzilla, endevinar les qüestions plantejades com més aviat millor. Cada prova promou un aprenentatge nou sobre elements de la natura, els animals i la història.

Laia Salamó Ferrer i Marta Castany