Kryptos

Kryptos és una activitat gamificada que s’emmarca dins la matèria de projectes ODS que hem engegat aquest curs a l’escola i que implica alumnat de 1r a 3r d’ESO. L’activitat pretén conscienciar-los sobre la necessitat de cooperar en una situació d’escassetat de recursos on cal també cercar fórmules orientades a l’autosuficiència i la sostenibilitat per tal de sobreviure i optimitzar els recursos. El fil argumental de la situació d’aprenentatge es presenta en aquest vídeo: l’any 2044 un immens meteorit està a punt d’impactar sobre la Terra i les diferents agències espacials del planeta decideixen enviar diferents missions tripulades a l’espai per tal de colonitzar altres planetes. Mesos després, les naus tripulades decideixen aturar-se a Kryptos, un planeta enigmàtic on hauran de sobreviure.

Per poder sobreviure a Kryptos (un planeta de característiques similars a Mart), caldrà adoptar solucions per aconseguir oxigen, aigua, menjar i electricitat. Cada nau disposa d’una tripulació, formada per diferents experts (biòlegs, geòlegs, físics, arquitectes, metges…), que podrà desenvolupar un gran ventall de recerques en funció de la seva especialitat. Probablement es farà necessari col·laborar amb els experts d’altres naus per tal de poder aconseguir tots els recursos necessaris per sobreviure. En arribar a Kryptos, cada nau alliberarà un rover explorador que recorrerà la superfície del planeta a la recerca de recursos naturals (aigua, jaciments d’urani, de terres rares…), que estaran a la disposició de cada equip a mesura que es descobreixin. Més enllà de les propostes de recerca que ja ofereix l’aplicatiu, els diferents equips de treball poden plantejar noves idees de recerca, que hauran de ser aprovades per un docent abans de ser implementades.

Finalment, a mesura que l’alumnat pren decisions, l’aplicatiu li formula preguntes orientades a la reflexió sobre les implicacions socials i ètiques d’una hipotètica colonització espacial. Cada equip ha d’anar redactant, dia rere dia, un diari de la tripulació on justificarà les decisions que ha pres i respondrà les preguntes que se li han fet.

Es tracta d’una activitat que es pot portar a l’aula de qualsevol curs d’ESO, però probablement generarà aprenentatges i discussions més riques entre l’alumnat de més edat. Nosaltres l’hem tancat amb un examen individual sobre els objectius d’aprenentatge que ens hem plantejat amb l’activitat.

Característiques

• Matèria: Biologia i Geologia, Tecnologia, Ciències Socials, Cultura i Valors Ètics (Projectes ODS)
  • Nivell: 2n d’ESO, 3r d’ESO, 4t d’ESO
  • Organització: equips de 2-3-4