Oikos

Oikos es presenta com un projecte ODS que implica tot l’alumnat de 1r o 2n d’ESO. S’atorga un rol aleatori i fictici a cadascun dels i les alumnes, que inclou un nom, un gènere, una professió, la ubicació del seu lloc de treball (dins el territori de Catalunya), un salari mensual (condicionat per la professió) i, si s’escau, algun requisit extraordinari que haurà de contemplar el disseny del seu futur habitatge.

L’alumnat rep l’encàrrec de dissenyar un habitatge sostenible, que satisfaci les necessitats del seu personatge i generi el mínim impacte ambiental, tant en el procés de construcció com també en el seu ús posterior. Per fer-ho, els i les alumnes es podran agrupar formant famílies (de tota mena) i comunitats.

Inicialment caldrà fer aflorar les idees prèvies al voltant de la sostenibilitat ambiental i definir el concepte, partint del càlcul i l’anàlisi de l’empremta ecològica. Després, l’alumnat haurà de prendre decisions, basades en criteris de sostenibilitat i associades a les diferents fases del disseny de l’habitatge: des de l’elecció del terreny i dels materials de construcció, passant per l’orientació de l’edifici i la gestió dels recursos necessaris (aigua, electricitat…) i dels residus que es generen.

Finalment, els i les alumnes hauran d’analitzar si el seu projecte d’habitatge satisfà les necessitats del  personatge que se’ls ha assignat i si s’ajusta a les seves possibilitats econòmiques. Les conclusions es presentaran al grup per tal de discutir, conjuntament, si el disseny respon a criteris de sostenibilitat ambiental i proposar aspectes de millora.

Al currículum de l’educació bàsica apareixen referències freqüents a la sostenibilitat, que s’aborda des de moltes àrees i matèries i es vincula a diverses competències, amb l’objectiu de desenvolupar la consciència ambiental i social en la presa de decisions per part dels i les alumnes com a futurs ciutadans responsables i compromesos amb el seu entorn. És per aquest motiu que es considera important i oportú dedicar una situació d’aprenentatge a assolir una mirada crítica envers el concepte de sostenibilitat, que és també l’eix sobre el qual pivoten el conjunt dels disset Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) definits en el marc de l’Agenda 2030 i esmentats repetidament al currículum normatiu. Alguns d’aquests ODS són del tot coherents amb els objectius de la situació d’aprenentatge que s’ha descrit:

·         ODS 6. Garantir la disponibilitat i una gestió sostenible de l’aigua i el sanejament per a totes les persones.
·         ODS 7. Garantir l’accés a una energia assequible, segura, sostenible i moderna per a totes les persones.
·         ODS 11. Aconseguir que les ciutats i els assentaments humans siguin inclusius, segurs, resilients i sostenibles.
·         ODS 12. Garantir modalitats de consum i producció sostenibles.
·         ODS 13. Adoptar mesures urgents per a combatre el canvi climàtic i els efectes d’aquest.

La situació d’aprenentatge es presenta en format de pàgina web interactiva, que possibilita la navegació seqüencial per les diferents activitats i automatitza càlculs que resultarien massa costosos per a l’alumnat dels primers cursos d’ESO i desplaçarien el focus dels veritables objectius d’aprenentatge.

Característiques

• Matèria: Biologia i Geologia, Física i Química, Tecnologia, Geografia i Història, Cultura i Valors Ètics
  • Nivell: 1r o 2n d’ESO
  • Organització: equips de 2-3