Tecnos - Cooperativa d'alumnes

COOPERATIVA D'ALUMNES

Cooperar és el camí

Quina millor manera hi ha per transmetre valors que no sigui a través de la pràctica? “Cooperar és el camí: Learning by doing” és el lema que hem posat al projecte “Cooperatives d’alumnes”

Un camí que, des del curs 2013-2014, vam iniciar amb la constitució de la nostra primera cooperativa d’alumnes a l’etapa de la Secundària, i pel qual hem anat avançant fins el curs 2017-2018, amb sis cooperatives constituïdes i un total de  74 sòcies i socis voluntaris.

Així doncs, la finalitat és potenciar l’emprenedoria dels nostres alumnes, els quals, simulant la creació d’empreses cooperatives, n’assumeixen la gestió social i econòmica, alhora que es responsabilitzen dels resultats de la seva activitat.

Insistim en la idea que els objectius del cooperativisme no són només lucratius sinó que han de tenir també una important finalitat social. És per això que fem prescriptiva la donació de cada cooperativa, del 20% dels beneficis obtinguts al llarg de cada exercici econòmic, a una entitat solidària.

TIPUS DE COOPERATIVA

Segons la tasca realitzada, les dividim en:

• Cooperatives de producció: L’objectiu és l’elaboració d’algun producte. Els seus guanys s’obtenen de les seves vendes i, per tant, l’Escola no intervé en el seu finançament.
  • Cooperatives de servei: Realitzen uns serveis a la comunitat educativa o a la ciutat i els seus ingressos procedeixen de les aportacions econòmiques que l’Escola fa en funció de les tasques realitzades i del nombre de socis que hi han intervingut. Darrera de cadascuna d’aquestes tasques, hi ha un professor responsable que, voluntàriament, s’ha ofert a donar suport al grup cooperatiu.

LES COOPERATIVES D’ALUMNES DE L’ESCOLA TECNOS I LES SEVES ACTIVITATS DURANT EL CURS 2017-2018

Aquesta cooperativa l’han creat un grup de 15 nois i noies de 1r d’ESO, amb l’objectiu de col·laborar en el manteniment de les zones ajardinades i vetllar per la bona conservació de les instal·lacions de l’Escola. La cooperativa ha estat supervisada per la Tere Puig.

L’Escola ha remunerat les seves activitats i, en acabar l’exercici, la cooperativa ha destinat el 20% dels beneficis obtinguts a Pallassos sense Fronteres.

Tasques realitzades aquest curs:

• Organització de Jocs a la Marató de contes solidaris per Bolívia (5-11-2017)
  • Suport a la Fira d’Economia Social (11-11-2017)
  • Acondicionament de l’hort d'Infantil (15-12-2017)
  • Suport a la Jornada de Portes obertes, explicant el funcionament de les cooperatives d'alumnes (17-03-2018)
  • Neteja del jardinet de la font al llarg del curs (cada quinze dies)

“Berenars Tecnos” ha estat una cooperativa d’alumnes de 4t d’ESO (21 socis), creada amb  objectiu d’elaborar i vendre berenars, a fi de recaptar diners per al viatge final d’etapa. La cooperativa ha estat supervisada per la Lali Casas.

Cada dimecres i divendres a les 5 de la tarda, han instal·lat el seu punt de venda al pati dels petits de l’escola on han venut berenars d’elaboració pròpia (pastissos casolans, galetes, pa amb xocolata…).

També han atès alguns encàrrecs que l’escola puntualment els ha encomanat.

Enguany, la cooperativa ha destinat el 20% dels beneficis obtinguts a l’organització Suryodaya.

Aquesta cooperativa s’obre i es tanca cada curs.

“La Nostra” és l’equip de redacció de la revista de l’Escola Tecnos.

Enguany aquest equip ha estat format per nois i noies de 1r de 2n de Batxillerat (12 socis) coordinats per la Roser Fradera. Durant aquest curs 2017-2018, han publicat dues revistes (desembre i juny).

L’Escola ha remunerat les seves activitats i, en acabar l’exercici, la cooperativa ha destinat el 20% dels beneficis obtinguts a NephCure Kidney International.

Donat que el gruix de socis han estat alumnes de 2n de Batxillerat, aquesta cooperativa s’ha dissolt. L’objectiu és crear un nou equip de redacció a l’iniciar-se el proper curs acadèmic.

Creada el curs 2015-2016, enguany ha estat formada per nois i noies de 3r, 4t d’ESO i 2n de Batxillerat (12 socis), supervisats pel Juan Aguiar.

El seu objectiu és oferir els seus serveis musicals tan dins com fora  de l’Escola.

L’Escola ha remunerat la seves actuacions, excepte la que es va fer amb motiu de la Marató de TV3. Aquesta actuació no remunerada és la seva contribució social, quedant exempts de la donació de part dels excedents a l’acabar l’exercici econòmic.

Actuacions d’aquest curs:

• Fira d’Economia Social (11-11-2017)
  • Recaptació de fons amb motiu de la Marató de TV3 (17-11-2017)
  • Jornada de portes obertes de l’Escola (17-3-2018)
  • Acte d'entrega dels premis d' ”El Vaixell de Paper” (23-4-2018)

Constituïda durant el curs 2015-2016, està formada per 6 socis. Coordinats per en Carles León,  han continuat portant a terme les següents actuacions:

• Posta a punt dels ordinadors cedits a l’Escola per part de pares, l’Ajuntament de Terrassa i de l’UPC, a fi de poder-los cedir a una ONG (encara a determinar).

La seva aportació solidària, és el fruit del seu treball.

Aquest curs, la Cooperativa d’artesania, (contituïda el curs 2016-2017), ha continuat amb les seves activitats de producció. Integrada per 8 sòcies de 2n d’ESO, l’ha supervisat la Rosa Pastor.

Activitats de venda:

• Fira d'Economia Social (11-11-2017)
  • Pati de Primària (24-11-2017 i 1-12-2017)
  • Concert de Nadal (15-12-2017)
  • Sant Jordi al pati de Primària (23-04-2018)

La cooperativa ha destinat el 20% dels beneficis obtinguts a  l’equip d’investigació sobre el càncer infantil de l’Hospital de Sant Joan de Déu

Des de l’administració de l’Escola, la Maribel Tomàs, ha donat  assessorament comptable a les cooperatives al llarg del curs, especialment durant el mes de juny, a l’hora de procedir al tancament dels exercicis econòmics de les sis cooperatives en funcionament.

Vídeo de la Federació de cooperatives d’alumnes de Catalunya:

Cooperativa d’alumnes Tecnos (2017-2018)