PROJECTE D'EDUCACIÓ EMOCIONAL

A la nostra escola prioritzem, en totes les etapes, l’educació emocional com una peça clau i bàsica perquè els infants i joves esdevinguin persones satisfetes amb la seva vida i que siguin capaces d’implicar-se en els reptes de la nostra societat per contribuir a fer un món millor. Tenir un bon coneixement d’un mateix, saber establir relacions sanes, equilibrades i riques, així com aprendre a conviure en societat de forma generosa i constructiva són aspectes que s’aconsegueixen a través de la pràctica d’activitats i a través de compartir dinàmiques de reflexió i discussió de valors i emocions, tant individuals com socials.

Escola

A la Tecnos entenem l’Educació Emocional com un procés d’acompanyament continuat per contribuir a un desenvolupament integral de la persona.

 Sabem que existeix una relació directa entre l’estat emocional dels infants i joves i el seu rendiment acadèmic, les relacions amb els companys i el seu interès per aprendre.

Per aquest motiu, tot l’equip tenim una mirada transversal de l’educació emocional en el dia a dia a l’escola. Intentem oferir eines que permetin als alumnes millorar les seves competències en aquest àmbit. Estem convençuts que aquest enfocament els permetrà afrontar els reptes del futur.

Per tal de garantir l’assoliment de la competència emocional i social, que entenem com una part essencial del desenvolupament integral dels nostres infants i joves, portem a terme diverses activitats a cada etapa.

Infantil

Les emocions són presents a la nostra vida des del naixement i ens acompanyen durant tota la vida. L’escola esdevé per als infants el segon espai de socialització després de la família i per això, també esdevé un espai de socialització emocional en el qual pren especial rellevància la interacció entre iguals. 

L’objectiu principal a l’etapa d’infantil és oferir un clima emocional adequat per a l’acollida dels infants i les seves famílies a l’escola. 

Acollida dels infants i les seves famílies

  • Procés d’acollida des del juny (Reunió juny, berenar i tutories setembre…).
  • P3: Fil de vida i llibre de famílies.
  • P4: Com ens hem sentit en tornar a l’escola?
  • P5: Tinc un desig per tu.
  • Altres (ens presenten el germà que ha nascut, festa de Sant Ponç amb els avis…)

Activitats que promouen l’autovaloració positiva i la identificació d’emocions.

  • P3: El Monstre dels colors i el Pot dels sentiments
  • P4: La Capsa dels tresors i el Dau de les emocions.
  • P5: El Dia especial i Les Pinces de les emocions.
  • Fil conductor castellà (caja de las sonrisas, Hada del bosque, Zorro Lolo, El Mago…).

Autoregulació emocional

  • Els passos de la Tortuga.
  • El Racó de la Calma.

Desenvolupament socioemocional

Totes les propostes del dia a dia que desenvolupen l’empatia, la conducta prosocial i la capacitat de resolució de conflictes. 

  • El joc (racons, pati…): Importància de l’amistat per al benestar emocional.
  • Treball en grups cooperatius.
  • La cohesió del grup com a eina fonamental en la gestió i resolució dels conflictes.
  • Resolució positiva de conflictes 
    1. Buscar les causes que han provocat el conflicte. 
    2. Buscar la millor solució i promoure el pensament alternatiu.

L’educació emocional a través dels contes

L’univers màgic dels contes permet als infants connectar el món de la fantasia amb el seu i els ajuda a objectivar els seus propis problemes. Poden veure’s reflectits en els seus personatges i això els ajuda a identificar, expressar i aprendre a gestionar les seves emocions.

  • Tota l’etapa: Expliquem contes a totes aules i espai d’aprenentatge “Vet aquí…”
  • P3: Les emocions del Pol. 
  • P4: Conte preferit.
  • P5: Teatres amb valors.

Primària

En aquesta etapa es porten a terme activitats encaminades a que els alumnes aconsegueixen un bon autoconeixement i unes bones habilitats socials per a poder-se relacionar amb els altres. 

Promovem una relació estreta i constant per part de cada tutor amb els seus alumnes. Cada setmana es contempla un espai a l’horari per aquesta tasca exclusivament. El grau de coneixement i, en conseqüència, el grau d’acompanyament que fan els mestres-tutors contribueix a un desenvolupament personal dels infants òptim i falicitador d’una bona educació integral. En aquests moments de tutoria tant es tracten temes personals, com escolars; l’important és atendre l’infant en aquelles necessitats que tingui.

 

ESO

A l’ESO es continua treballant l’educació emocional a través de la tutoria de grup, de sessions especialment dissenyades i conduïdes per la psicòloga de l’escola o bé a través de xerrades i tallers. Sobretot es tracta la prevenció del bullying, l’autoestima, la prevenció per a la salut, la prevenció en els riscos en relació a internet i a les relacions de parella, la comprensió com a riquesa per a tots de la diversitat (religiosa, sexual, d’origen, de gustos, d’identitat…)

Seguim un projecte a 2n d’ESO en col·laboració amb els especialistes de l’Hospital General de Catalunya, que té per objectiu potenciar l’autoregulació emocional (de fet, veiem que, en general, els adolescents presenten, cada cop més, mancances en aquests aspectes i que els fa més vulnerables)

L’acompanyament personal és molt intens, sobretot per part dels tutors (cada tutor ho és només de 20 alumnes), però també per part de tots els professors. S’hi parla molt sovint fent que es generi un clima de confiança important. De fet, els alumnes, el que valoren més de l’escola és que es senten “en família”.

Batxillerat

A Batxillerat es posen en pràctica  les tècniques i els recursos dels cursos anteriors per afrontar un dels primer reptes importants: la selectivitat. Decidir el camí a seguir després dels anys d’escola, gestionar l’estrès dels exàmens de les PAU, organitzar-se per superar les proves amb èxit i acompanyar-ho d’uns bons hàbits de salut física i emocional.

Assistent Virtual
Contacta
Visita Virtual