A la Tecnos entenem la família com a element principal en l’educació dels alumnes i, per tant, junts formem part de la vida del dia a dia a la nostra escola.

Com a filosofia de centre promovem que les famílies delegades tinguin l’oportunitat de conèixer en primera persona algunes activitats pròpies de l’etapa educativa dels infants i joves per difondre-les a la resta de famílies.
Propiciar la participació de les famílies facilita la comprensió del treball dut a terme a l’aula, millora el coneixement de la metodologia i afavoreix l’entesa entre la llar i l’escola.
La il·lusió de l’alumnat i dels docents i la implicació de les famílies és el millor d’aquesta iniciativa.

INFANTIL (Espais d’aprenentatge)

Les persones delegades d’infantil hem tingut la sort d’assistir a una sessió d’Espais d’Aprenentatge, una de les “assignatures” preferides dels nostres fills i filles on participen alhora infantil 4 i 5 (I3 ho farà al segon trimestre), aquest curs, les tardes dels dilluns.

La Montse Torrella ens va rebre a secretaria i ens va explicar el funcionament dels espais i de la visita que faríem. Vam anar fins al passadís d’infantil on vam poder anar entrant a les diferents aules on els infants desenvolupaven les diferents propostes: expressió corporal, natura, minimons, llums i ombres, vet aquí, construccions i art.

A les aules, algunes amb música de fons, es respirava molta tranquil·litat. Les criatures disposaven de diferents propostes i materials per anar descobrint, manipulant, aprenent… acompanyats d’una mestra que els proposa diferents reptes i qüestions. Les propostes i materials de cada espai van canviant al llarg del curs, de manera que són sempre “vives”.

1r PRIMÀRIA (Pati dels meus somnis)

Dins de la iniciativa de l’escola d’acostar les activitats que fan diàriament els nostres fills i filles a les famílies, les delegades de primer vam estar presents al “Pati dels meus somnis”. Ens va sorprendre l’autonomia i la responsabilitat de tots els nens/es a l’hora de muntar, participar, supervisar i recollir les diferents activitats.

L’objectiu és assolir un pati per tots i per tothom; sense establir diferències pels que volen un pati sense parar de córrer als que intenten disfrutar d’estones tranquil·les fent les activitats que més els hi venen de gust. Amb idees bàsiques com vetllar per una bona convivència entre les diferents edats, buscar l’autonomia dels alumnes i que sigui un pati inclusiu.

Hi havia un gran ventall d’activitats repartides en tres espais de l’escola per on els infants podien moure’s lliurement, barrejant-se amb nens/es d’altres cursos. Els infants de 4t, 5è i 6è són els encarregats, durant una setmana, del bon funcionament de les activitats així com de recollir, cosa que els dona una responsabilitat de la qual estan molt contents.

Informar-vos que continuen treballant per ampliar aquest format de pati a l’ESO i a ampliar el nombre de dies a primària.

Per últim, volem donar les gràcies a tot@s els mestres perquè amb la seva implicació fan que el pati dels meus somnis sigui possible.

2n PRIMÀRIA (Menjador)

Com a delegades de 2n de Primària se’ns va brindar la possibilitat de conèixer de quina manera l’escola ha organitzat la franja del migdia. Un espai on sovint ens preguntem què fan els nostres fills i filles i, on a part de dinar també s’hi combinen moltes de les activitats extraescolars.

A continuació, ens agradaria poder-vos explicar aquesta organització tant complexa a partir del que vam viure i percebre durant la nostra visita.

Primer, comentar-vos que tot el personal que es troba al capdavant del servei de menjador comença la seva feina força abans per tenir-ho tot a punt quan arriben els alumnes. Una de les seves tasques és comprovar que arribi prou menjar per tots els alumnes i si consideren que pot faltar fan les gestions pertinents perquè els en portin més.

Un cop han acabat de dinar, els alumnes es dirigeixen a l’espai de joc que els pertoca per nivell i les activitats extraescolars es van introduint com un engranatge, de forma pausada, sense corredisses i on tot flueix.

Els dies de pluja, els alumnes es dirigeixen a una de les aules del seu nivell ja que l’altra normalment està ocupada per l’activitat extraescolar.

Els dies que hi ha organitzada una sortida, l’escola, per defecte, ofereix un servei de pícnic per als alumnes que aquell dia es queden a dinar. Per mantenir la línia d’Escola Verda, i per no generar tants residus, el dinar es posa dins d’una carmanyola amb els coberts. Els alumnes només han de dur de casa la seva cantimplora d’aigua. Un cop finalitzada la sortida, els alumnes retornen la carmanyola i l’escola s’encarrega de netejar-les per poder-les reutilitzar.

Pels alumnes d’ESO l’escola ofereix un servei de menú per emportar-se, el Take Away. Està pensat sobretot per aquells dies que els alumnes tenen la tarda lliure i les famílies prefereixen que dinin a casa, però no volen que els seus fills i filles hagin de cuinar. D’aquesta manera només l’han d’escalfar al microones.

Com ja sabeu, els alumnes d’EI dinen força abans que la resta d’alumnes de l’escola i ho fan a les seves aules. Cada aula té la seva responsable, que és l’encarregada de servir el dinar.

Els alumnes de Batxillerat poden portar el dinar de casa en una carmanyola i escalfar-lo al microones que hi ha al menjador.

Comentar-vos que tot el personal de l’escola que dina a l’escola no té un menú diferenciat dels alumnes. Han d’anar a buscar-lo al menjador i se’ls serveix amb les mateixes safates que utilitzen els alumnes. Per qüestions d’espai es dirigeixen a un espai reservat i, un cop han acabat, ho porten al menjador.

Pel que fa als alumnes de Primària, dinen en dos torns.
Tant al primer torn com al segon la forma de procedir és la mateixa. Arriben al menjador amb les mans netes i fent una fila ordenada on els primers de cada classe sempre són els que pateixen alguna al·lèrgia, intolerància o han de fer dieta ja que el seu dinar arriba envasat a banda.

A diferència de la resta d’alumnes de Primària, els nens i les nenes de primer quan entren al menjador ja es troben la safata a la taula i la monitora de cada classe és l’encarregada de servir-los el dinar.

A partir de segon, són els propis alumnes els encarregats d’agafar la safata i tot el necessari com got, coberts, tovalló… i les responsables del mostrador els serveixen el dinar. I de forma ordenada i sense córrer es dirigeixen a la taula per dinar. Cada nivell té una monitora que s’encarrega de supervisar que mengin bé, estiguin tranquils i de servir-los més menjar si en volen repetir.

3r PRIMÀRIA (Marató de contes)

Aquest any, aprofitant la renovació de la biblioteca i que els nostres fills i filles ja tenen consolidat un bon hàbit lector, i que només els falta aconseguir el gust per la lectura, les delegades vam tenir la sort de veure la biblioteca i assistir a una classe. Una d’especial, ja que van explicar a l’alumnat en què consistia la Marató de llibres.
Una explicació d’allò més interessant; tant, que, fins i tot nosaltres, volíem tenir i llegir els llibres de què els parlaven.

No sé si teniu la sort que els vostres fills o filles us hagin explicat què és la Marató de llibres,  és senzill, però molt interessant.
Cada classe té una sèrie de llibres (dos en català, dos en castellà, un en anglès i un d’especial) i els nois i noies cada setmana en poden triar un al qual, un cop llegit, li posen un gomet al costat del llibre. Si els ha agradat deixen el gomet i si no és el cas, fan una ratlla a sobre del gomet.
A final de curs, comentaran quin és el que més ha agradat i per què ha agradat o no.
A banda, tenen el seu carnet de biblioteca, del qual en son responsables, no el poden perdre i el serveix no només per treure els llibres de la marató, sinó també per anar a la biblioteca en horari de préstec i agafar el llibre que vulguin.

4t PRIMÀRIA (Taller de deixalleria mòbil)

Va ser una experiència enriquidora.
Ara, més que mai, necessitem uns infants que prenguin consciència del medi ambient i que hi estiguin compromesos; uns nens i nenes que reciclin de forma correcta els diferents materials del dia a dia, i sobretot, que coneguin que existeix la deixalleria per a tot allò que no podem processar a casa.
La presència del camió de la deixalleria mòbil perquè els infants el poguessin veure, va ser molt il·lustratiu.

5è PRIMÀRIA (Ed. Física)

El passat 16 de novembre, les delegades vam fer una visita a l’escola convidades a assistir una estona a dues classes de la tarda: una classe de Projecte a 5è A i una altra classe d’Educació Física de 5è B.

A la classe A estaven treballant el mètode científic. La tutora (la Gemma) havia amagat un objecte a una capsa/sobre i els alumnes havien d’endevenir l’objecte a través de preguntes sobre forma, color, olor, mida, característiques en general. (És cilíndric? Rodola? És dur? És metàl·lic? etc… Era un cap de suro).

Després han visionat un vídeo on s’explicava la metodologia científica (observació, prova, errada, experimentació, prendre dades, arribar a conclusions /resultats, etc), com es fa un experiment i es planteja una hipòtesi i al final conclusions. Després del vídeo la tutora ha fet preguntes: què heu entès? Com és el mètode? … els alumnes sempre que volen intervenir han d’aixecar la mà i ella els hi dóna el torn de paraula. Hi havia força participació.

A la classe B, estaven al poliesportiu fent Educació Física amb el Xavi.
Estaven dividits en 4 grups: handbol, bàsquet, salt de llargada (atletisme) i un joc amb una pilota.
El Xavi ens va explicar que en el primer trimestre estaven treballant aquestes disciplines, especialment l’handbol, i que al 2n trimestre treballaríem Hoquei Sala i al 3r, futbol sala. (crec recordar). A més d’altres esports que sempre fan paral·lelament, com atletisme.
Cada grup canviava d’esport al cap d’una estona i així en un mateix dia anaven rotant i feien els 4 espais. Al final van fer un joc corrent per l’espai.
El material el va col·locar ell perquè si no es perd molt temps, però a l’hora de recollir ho van fer entre tots.
Pel que fa al tema de dutxar-se: ens va ensenyar els 2 vestuaris equipats (nens i nenes) i dutxes (bona logística), i ens va dir que a partir de 5è s’incorpora aquest hàbit per higiene. En el cas de 5è B, acaben a les 17h però hi ha moltes classes a l’escola que potser fan educació física al matí i després tornen a la classe i per higiene, olors, etc, estan obligats a dutxar-se i canviar-se de roba. Cada nen/a té la seva roba al vestuari.s Sobre les 16.35 van cap a les dutxes, es dutxen, vesteixen i ja a les 16:50h estan preparats per sortir.

6è PRIMÀRIA (Anglès)

Moltes gràcies per donar-nos l’oportunitat d’assistir a una de les classes d’anglès dels nostres fills/es; tant de bo tots els pares poguessin fer-ho. Ha estat molt gratificant, de veritat. Intentaré fer un petit resum del que he viscut en primera persona.

Els alumnes de sisè tenen 3 hores d’anglès a la setmana; en dues d’aquestes hores divideixen el grup per la meitat i en la tercera hora fan tres grups diferents. Tots els grups de Cicle Superior es divideixen per nivells d’aprenentatge, perquè des de l’experiència durant tots aquests anys d’ensenyament de l’escola, han pogut comprovar que aquesta opció és la més efectiva per l’aprenentatge dels alumnes.

Hem estat als tres grups i hem pogut veure com els alumnes es desenvolupen durant la classe i els recursos pedagògics que fan servir. En el primer grup estaven jugant al Taboo, un joc que els mateixos alumnes han dissenyat i en el qual els he pogut veure sense por a parlar en anglès, utilitzant el vocabulari estudiat a classe i passant-s’ho d’allò més bé.

Els altres dos grups jugaven a un joc on una pilota simulava una bomba i, mentre es feia un compte enrere, se l´anaven passant fins que s´acabava el temps i l´alumne que tenia la pilota en aquell moment havia de respondre una pregunta sobre les diferents feines treballades a la classe d’anglès. També els he vist molt contents i parlant amb molta seguretat i tranquilitat.

Un altre projecte en el qual estan treballant és el d´intercanviar correspondència i fer activitats puntuals amb alumnes d’una escola de Dinamarca.

D´altra banda l´Anna Martínez ens ha explicat quins són els llibres que fan servir per l’assignatura, com també el suport tecnològic que poden fer servir els alumnes. El temari és el mateix per a tots els alumnes però hi ha dues versions del llibre d´exercicis. En una d’elles no s’ha d’escriure tant o hi pot haver alguns exercicis una mica més curts per poder-se adaptar de la manera més adient a les necessitats de cada alumne.

En breu estarà enllestida la biblioteca on els alumnes trobaran disponibles també llibres en anglès.

També hem parlat de les avaluacions. Els alumnes van realitzant tests i, un cop els corregeixen, fan un recull objectiu dels seus resultats. Aquest material els servirà, més endavant, per fer les autoavaluacions; d’aquesta manera tenen una referència real del seu aprenentatge i del que poden millorar durant els curs. A part dels tests els alumnes també fan entrevistes individuals amb els professors d’anglès durant el curs.

El nivell d´anglès assolit pels alumnes un cop finalitzen 4rt d’ESO és el corresponent al B2, on l´escola els facilita, si ho volen, l’accés a l´examen per obtenir el títol oficial.

El sistema pedagògic utilitzat és el més eficient basant-se en l´experiència d´anys d´ensenyament i també en moltes estadístiques i consultes a experts en la matèria.

L´escola aposta fort pel francès com a segona llengua estrangera i és per aquest motiu que, a partir de l’any vinent, es començarà a estudiar a partir de 5è de primària.

Poder assistir-hi ha estat una experiència molt satisfactòria.

ESO (Jornades Culturals)

Avui, com a delegada de 4rt d’ESO he tingut l’oportunitat de poder visitar en directe les Jornades Culturals que estan duent a terme tots els alumnes d’ESO i Batxillerat de la nostra escola. La sensació ha estat molt i molt bona, totes les activitats que he pogut observar (tots els que es fan dintre de l’espai escolar) han estat súper interessants i els nois en participaven molt activament, a tots i totes se’ls veia motivats i engrescats en el que se’ls oferia.

Avui tocava tallers, he pogut fer un petit tast de cadascun d’ells i m’agradaria destacar la professionalitat de tots els experts, cadascú en el seu àmbit, tant els que venien de fora com alguns mestres que avui també tenien el seu propi taller, cadascun d’ells amb unes tècniques, recursos i materials apropiats per a cada activitat. Des de l’escola s’intenta que hi hagi un mestre de l’escola a cada activitat, a més a més del professional, tenir un espai per a cadascun d’ells, evidentment això suposa una feinada prèvia per part l’escola i dels organitzadors, però s’agraeix veient-ne els resultats. El fet de tenir tants grups i bastant reduïts fa que els nois/es estiguin molt propers als professionals i puguin tenir un tracte molt directe.

Aquesta setmana hi ha un grup de Batxillerat a Roma i per altra banda hi ha els visitants de l’intercanvi amb Alemanya que, avui per exemple, han gaudit de dos tallers que m’han semblat espectaculars, un de ball i un de cuina.

Els de 4rt d’ESO estaven repartits, dos grups a l’escola, un fent Percussió Corporal a una aula i l’altre, de Narrativa audiovisual, que estaven en subgrups a diferents racons de l’escola fent una pràctica. Dona gust veure a aquests adolescents com treballen, com aprenen i com van madurant el seu creixement. El tercer grup de 4rt estava al Parc de Vallparadís fent el taller de Fotografia.

Pel que fa als alumnes de 3r d’ESO practicaven Esgrima amb un professional fantàstic per tot el que els explicava, ells observants i descobrint un nou art de defensa i atac amb espasa (d’espuma, és clar) i pautant fins on es pot arribar en aquesta tècnica sense anar a fer mal.

En el taller d’estructures, portat per un mestre de l’escola, havien d’ingeniar-se-les per construir la peça més alta i ja hi havia algun alumne dret damunt la taula… el mateix taller tenien un segon repte preparat que consistia a tirar un ou des del primer pis al pati de baix sense que es trenqués (val a dir que m’he quedat amb les ganes de veure com acabava i quants ous es salvaven…) L’altre grup de 3r estava fent Escalada al poliesportiu, també amb mestre de l’escola i tampoc ho passaven gens malament.

A 2n d’ESO el grup d’Ultimate-Frisbee estaven practicant fora de l’escola per l’espai que requereix aquest esport. Dels altres dos grups, uns feien Escape Room que se’ls havia plantejat les tasques a fer i en grups havien de preparar els enigmes, proves, cadenats, codis, etc… i poder dur a terme el joc a la última part del taller. La resta de 2n estaven fent un taller de Manualitats, consistent en un desplegable súper original, a part del material que tenien tots, es tractava de tenir traça amb el doblegat de paper que no era tan fàcil com semblava, però el resultat que n’obtindrien valdria molt la pena, per mi un inici a l’scrapbooking.

A 1r d’ESO, el clàssic i exitós taller de Màgia, el d’Arqueologia excavant al sorral com uns professionals fins a trobar sílex i els que estaven apuntats a Sibpalki (compartint poliesportiu amb els d’escalada) un altre tipus d’art marcial, d’origen coreà, que han practicat tots i totes amb molta dignitat i elegància.

En general, unes jornades molt dinàmiques i engrescadores, una bona alternativa a meitat de curs que fa trencar amb la rutina de les classes i els fa tenir una relació diferent entre ells. Aquests dies no es valoren amb nota, no es puntua, només cal sentit comú, investigar, provar, descobrir, deduir, aprendre…

És un plaer poder haver estat avui d’observadora, em costava imaginar la magnitud d’aquestes jornades i és per això que agraeixo molt a l’escola que doni l’oportunitat als delegats/delegades de classe, com a representants de les famílies, de poder-hi assistir i un agraïment especial a la Júlia per haver-me acompanyat en tot l’itinerari, per les seves explicacions i resoldre tots els meus dubtes. Gran satisfacció de formar part d’aquesta gran escola.

Ens vols conèixer?
T'enseyo l'escola
Contacta